Plts Naam speler Totaal + + + 1 Edwin Ludwig 59,78 + + + 2 Wilfred Mooij 58,27 + + + 3 Nick van Rossum 46,41 + + + 4 Raymond Deenstra 45,34 + + + 5 Peter van Essen 38,89 + + + 6 Bart Hulsman 35,26 + + + 7 Pieter Sandberg 35,00 + + + 8 Hans de Wit 33,96 + + + 9 Benno Honsdrecht 33,78 + + + 10 Rein Akkerman 32,25 + + +

Nick van Rossum wint zijn 22e lijstje op de Kennemer! Edwin Ludwig wint zijn 10e neary en Dick Huisman pakt met de longest zijn 1e prijs. Nick mengt zich hiermee in de strijd om de POTY, waar verder geen veranderingen in de top zijn.

De Kennemer 2 augustus 2024 – F1 met de YGGC
Drie weken voor de Dutch F1 Grand Prix op Zandvoort heeft de zijn eigen F1-wedstrijd gespeeld. Achttien coureurs kwamen één voor één aan op het zonovergoten Kennemer-circuit. De racebaan lag er fantastisch bij, een erg smal circuit met daarnaast veel hoog gras, waar al snel tijd verloren kon gaan. Coureur Jack had zich afgemeld. Hij had ’s avonds een tv-interview en moest zich daarop voorbereiden.
Natuurlijk werd begonnen met de vrije training op de driving range. De setup van de clubs werd gecheckt evenals de balans van de vele buggies (het worden er iedere wedstrijd meer). De eerste vrije training werd eenvoudig gewonnen door Rein die als wedstrijdsecretaris de wedstrijdkaarten ruim op tijd gereed had.
De tweede vrije training pakte niet goed uit voor Cees. Hij eindigde bijna achterin, maar gaf aan dat hij vooral aan zijn ‘long runs’ voor de hoofdrace had gewerkt. Iets wat hem later op de dag erg goed uit zou komen.
De derde vrije training was duidelijk voor Michel. Hij had zijn volledige slagenarsenaal vernieuwd op advies van Lemmens, waar hij momenteel clubfitter is. Strakke drives met veel controle geslagen. Een kanshebber vandaag?

Q1 ging van start. Holes 1 t/m 3 werden bereden. Het was duidelijk dat alle coureurs moesten wennen aan de baan. De situatie was compleet anders dan tijdens de vrije trainingen. Was de driving range ruim en zonder bochten, de echte baan oogde krap, bevatte scherpe bochten en soms blinde greens. Soms was de baan volledig leeg en zat iedereen vast in het hoge gras. Q1 verliep behoorlijk traag. Winnaar van Q1 was natuurlijk weer Edwin. Voor de tiende keer stuurde hij zijn wagen naar ‘Neary’.
Q2 (holes 4 t/m 6) ging al een stuk beter. De baan werd iets breder en liep meer downhill. Dat resulteerde in hogere snelheden en minder coureurs buiten de baan. Met de drive met houten-3 werden soms snelheden behaald van tussen de 210 en 230 meter, waar 180 meter gebruikelijk is. Pechvogel in Q2 werd duidelijk Michel, zijn nieuwe slagen hadden niet het gewenste effect zijn snelheid werd lager en herhaaldelijk vroeg hij via de boordradio of hij zijn oude setup weer mocht gaan gebruiken. De dag werd zwaar voor Michel.
In Q3 greep Peter (vE) poleposition. Met een totaal van 23 stablefortpunten over de gehele kwalificatie (holes 1 t/m 9) declasseerde hij het complete veld. Zou hij in staat zijn dezelfde snelheid te blijven ontwikkelen tijdens de wedstrijd (holes 10 t/m 18).

De warmte maakte duidelijk slachtoffers. Ron nam de gelegenheid te baat om zijn benenwagen in te wisselen door een elektrisch aangedreven voertuig. Hij had nog nooit zo’n heuvelachtig parkoers meegemaakt. Dat terwijl Ron toch veel trainingsuren maakt op de circuits in Spanje.

Het Kennemer-circuit staat bekend om de enorme slijtage aan de banden. Even buiten de baan en een volgend setje banden is snel nodig. De gemiddelde coureur versleet vandaag een setje of 15.
Antoni had het zwaar tijdens de race. Hij kreeg steeds meer moeite met de coureurs in zijn flight, die telkens iets op hem voor lagen. Zij sturen werd steeds onnauwkeuriger en zijn snelheid ging verder omlaag. De motor van Peter (vE) begon kuren te vertonen, een paar vervelende pitstops, haalden hem uit winnende positie.
Wouter die zowel tijdens de kwalificatie en begin van de race wat tijd had laten liggen, probeerde een ‘undercut’. In de laatste vier rondes behaalde hij een totaal van 12 stablefortpunten. Als hij die snelheid gedurende de gehele race had kunnen realiseren had hij met twee vingers in zijn neus en twee op het stuur, gemakkelijk gewonnen.
De race leek gelopen. Max van Rossum behaalde alweer zijn 22ste Grand Prix overwinning. Over geluk had hij vandaag niet te klagen. Door een forse stuurfout in de laatste (18de) ronde, belande hij ver buiten de baan. Zijn bolide kwam echter tot stilstand in een bedje van klavers, waarna starten en doorrijden geen problemen opleverde hij toch nog met een bogey over de finish kwam.
Zoals gezegd de race leek gelopen. Terwijl alle coureurs al in de paddock aan de drankjes en hapjes zaten, waren vier coureurs nog aan het zwoegen op de baan. Blijkbaar waren zij voor de race allen in plaats van in hun F1-wagen, in de safetycar gestapt. Anderhalf uur (!!!) nadat de laatsten gefinisht waren, kwam het viertal over de streep.
En dat had invloed op de uitslagen. De snelste rondetijd (‘Longest’) werd verrassend een prooi voor Dick. Waar hij normaal als een ‘Perez’ over de baan gaat, beleefde hij nu een zeldzaam hoogtepunt. En coureur Cees bleek dezelfde tijd gereden te hebben als coureur Nick. Ook de laatste rondetijden waren exact gelijk, maar omdat Nick met een moeilijkere afstelling over de baan gaat, kwam de 1ste prijs alsnog bij hem terecht. Wel besloten Cees en Nick om komende woensdag met zijn tweeën in een race off (matchplay) nogmaals de clubs te kruizen.
Het is te hopen dat het Kennemer-circuit ook volgend jaar nog op de racekalender van de YGGC staat. Deze mooie baan mag niet verdwijnen. Al is nog niets zeker want het contract loopt af en de FIA (Federation International Almachtige tugendhaft), heeft nog geen toezegging gedaan over verlenging.

WhatsApp Image 2024 08 03 at 09.55.18

WhatsApp Image 2024 08 02 at 21.56.22

Screenshot 2024 08 05 at 17.59.56