Plts Naam speler Totaal + + + 1 Raymond Deenstra 53,17 + + + 2 Nick van Rossum 48,55 + + + 3 Edwin Ludwig 39,34 + + + 4 Hans de Wijs 32,57 + + + 5 Peter van Essen 32,08 + + + 6 Nick den Ouden 31,21 + + + 7 Cees Thomas 30,47 + + + 8 Michel de Jongh 28,37 + + + 9 Hans van der Putten 27,72 + + + 10 Sebo Woldringh 26,80 + + +

DONDERSLAGEN VAN PIETER!

13 juli 2020. Maandagavond. Circa 23.00 Uur. Ik was net thuis van een heerlijk dagje op de Koninklijk Haagsche Golf- en Country Clubclub, de mooiste baan van Nederland wat mij betreft. Gaat plotseling de telefoon. Een wat zenuwachtig, niet nader te noemen, bestuurslid van de YGGC aan de lijn. Of ik zou spelen de volgende wedstrijd op Olympus. “Nee, zomaar een vraag, ivm de planning van de baan etc. Niets bijzonders.”

Een week later, weer de telefoon. Een collega bestuurslid van de eerdere beller. Of ik toch echt wel meedeed op Olympus. Er was een plannetje waar ik een rol in zou moeten spelen maar “hush hush,” het was geheim. Zo geheim dat zelfs ik het nog niet mocht weten.

Afgelopen vrijdag werd ik, notabene op mijn werk, weer gestoord. Of ik het een beetje kon vinden met Rob de Haan. Het bestuur wilde ons namelijk samen laten spelen. Een vreemde en onverwachte vraag. Normaal doet Rein maar wat en speel ik met wie er op dat moment ook maar voorbij komt. Naar voorkeur wordt nooit gevraagd. En terecht ook niet.

Maar er zou sprake zijn van nieuw beleid, ik moest er niets achter zoeken.

Zaterdagochtend vroeg kwam de aap uit de mouw. Weer een YGGC bestuurder aan de telefoon. De opmars van de steeds winnende Ronald Koster moest gestopt worden. Hij mocht niet weer winnen. Als prijzensponsor zeer geliefd maar het bestuur zag het niet zitten als al zo vroeg in het seizoen de Poty zou zijn beslist. Rob en ik mochten, nee moesten, Ronald uit zijn spel halen. Hoe was niet van belang. Als hij maar niet won. Ik kreeg nog een paar tips mee en “inside information” over gevoelige zaken binnen zijn familie en op zijn werk. Verder tips m.b.t. vals spelen en nog wat, voorlopig voor mezelf te houden, adviezen. Die kan ik later nog goed gebruiken. Allemaal om Ronald van de derde overwinning op rij af te houden.

Rob en ik hadden er zin in. Alles om het bestuur een plezier te doen. Ik begon met een eerste drive van een meter of zes het hoge gras in, vlak voor het eerste slootje. Rob deed net of hij nog nooit een golfclub had vastgehouden. Ronald had zulke klunzen als medespelers nog nooit meegemaakt maar raakte volledig in shock toen Rob vervolgens een pitch van een meter of 25 gewoon uitholede. Verwarring zaaien, en veel lullen, moest het doen.

Dat lukte de eerste negen niet erg goed. Ronald 17 punten. Zo een tweede negen zou hem wel weer dicht bij de prijzen brengen. Maar gelukkig, Rob en ik vonden vanaf hole 10 de juiste aanpak en Ronald kwam er niet meer aan te pas. 26 punten totaal. Missie geslaagd. Jammer dat Rob zich moest opofferen voor de goede zaak en met 22 punten thuiskwam.

Als bijvangst scoorde ik nog 31 punten. Maar daar ging het niet om. Het ging om Ronald. Heel verrassend was het dan ook dat die 31 punten genoeg waren voor de overwinning.

Eigenlijk moeten wij ons schamen. 21, zich golfers noemende, mannen. Lid van een GOLFclub. En dan zo slecht presteren. Niemand in zijn buffer. Klaverjassen of zo is misschien een beter idee. Of vaker naar de driving range en les nemen. Of wat meer op ons eigen spel concentreren en niet zo bezig zijn met het uit het spel halen van onze flightgenoten.

Grote dank gaat uit naar mijn flightgenoten Ronald en Rob. We hebben heerlijk, erg gezellig en ontspannen gespeeld. Een ronde zoals je altijd wel wil lopen.

En verder loop ik al de hele dag trots als een pauw met mijn prachtige Coster horloge te pronken. Een eer om een van de eerste echte winnaars van deze geweldige prijs te mogen zijn. Zelf verdiend en niet van de “winnaar” Ronald gekregen.

Ik hoop jullie allemaal op Texel weer te zien.

Pieter Sandberg

Sandberg O

Met zijn donderslagen voor maar liefst 31 puntjes wint Pieter Sandberg het lijstje van Olympus en sporthorloge van costerdiamonds.com.Tweede plek ging naar Akkerman die zijn buikje rond mag eten bij samasebo.nl. Derde plaats was voor Ludwig, die de banen voortaan wat comfortabeler loopt op de sokken van geijselkroon.nl. Hans van der Putten plaatste de Neary en Tugendhaft sloeg de Longest, zij werden vereerd met een flesje tuyyo.com. Ondanks de harde wind weer een prachtige dag gevierd. See you at The International! 

Clubhuis O

Bruggetje O

UITSLAG

1 Pieter Sandberg 31 

2 Rein Akkerman 30 

3 Edwin Ludwig 30 

4 Peter Smit 29 

5 Hans de Wijs 29 

6 Ernst Seunke 29 

7 Raymond Deenstra 27 

8 Hans van der Putten 27 

9 Ronald Koster 26