Plts Naam speler Totaal + + + 1 Nick van Rossum 77,87 + + + 2 Michel de Jongh 57,79 + + + 3 Nick den Ouden 47,23 + + + 4 Raymond Deenstra 33,24 + + + 5 Cees Thomas 30,04 + + + 6 Sebo Woldringh 30,03 + + + 7 Willem Vos 28,15 + + + 8 Marcel Mouritz 26,63 + + + 9 Rein Akkerman 25,54 + + + 10 Jouke Brouwer 24,77 + + +

EN DE UITSMIJTER IS VOOR VAN ROSSUM!

Een dag uit het leven van...

"Huh...? Wat gebeurt er nu? Is het weer zover? De golftas schudt en staat stil. De rits van het zijvak gaat open, het handschoentje wordt er uitgehaald. Het etui waar ik zo rustig in lig wordt opgetild. Ook hier gaat het ritsje open. Een hand gaat behoedzaam door het etui. Welke marker gaat hij pakken? De marker-Nike of die grote: Falcon's Fire, die er sinds het rondje golf in Orlando bijgekomen is.

Het wordt marker-Nike. Nu zijn de potloodjes aan de beurt. Ik hoop dat ik ook weer eens mag schrijven. We zijn met zijn viertjes, allemaal van een andere baan. 'Monterei', blauw met gummetje, 'Key West', ook blauw, maar zonder gummetje. Die maakt weinig kans. Of toch weer 'Remmington'? Nee hoor, ik ben het. Jaaaa, hij kiest voor mij. Fijn, eindelijk weer aan de slag. Ik lig in zijn hand, naast marker-Nike. Er komt nog een lange tee bij. Het is 'kroontje'. 'Kroontje' is van plastic, gaat nooit stuk, is zijn favoriet. Daar is ook 'Tralee', de mooie bronzen pitchfork. Moet zich altijd wassen na een rondje golf. Doet het zware en vieze werk.

We verdwijnen gevieren in de rechterbroekzak. Hé, een witgrijze broek, nieuw. Geen geel, oranje of lichtgroen dit keer. De flauwe grappen ("Dat moet een goede verkoper geweest zijn", "Was je je blindegeleidehond vergeten bij de aanschaf?") zullen toch geen invloed op hem gehad hebben? Ik denk het niet, misschien stond deze hem gewoon goed.

Het weer is prima, de zon schijnt een beetje. De handen worden geschud. Leuke flight zo te horen. Ze lachen veel. De kaarten worden uitgewisseld. Nu is het mijn beurt, ik mag aan het werk. De kaart is van Ilja, lees ik. Eerst moeten de handicap-streepjes op de stroke-index gezet worden. Zó, dat zijn er veel, na vijfendertig streepjes mag ik weer even rusten in de broekzak.

Ah, daar is de speelbal van vandaag. Zoals altijd zal het wel een Titleist Next Tour S zijn. Altijd moeilijk om daar echt een band mee op te bouwen. Dat zijn echte passanten. Ik maak niet vaak mee dat ze na een hele ronde terugkeren. Soms moet ik wel twee of drie keer kennismaken met een familielid.

We gaan van start. Hij mag beginnen. Als hij aan de beurt is, is het altijd hetzelfde gevoel. In de backswing krijgen we, in de broekzak, wat ruimte met zijn vieren. Als de slag volgt dan worden we op elkaar geperst, waarna weer de ontspanning volgt. Het is een vast ritueel, altijd één oefenswing en dan de echte swing.

Tijdens de ronde keuvelen we met zijn viertjes wat af. Ieder heeft zijn taak en probeert die zo goed als mogelijk uit te voeren. We willen allemaal dat hij goed scoort. Marker-Nike probeert op de green altijd een beetje naar voren te schuiven zodat de put wat korter wordt. 'Kroontje' staat altijd stokstijf zodat de bal zo stil als mogelijk ligt. Ik heb veel bewondering voor hem, ik zou bukken als zo'n club met grote snelheid op mij af zou komen. 'Tralee' is de tovenaar van de greens. Hij repareert de pitchmarks. Hij probeert het gras er altijd uit te laten zien alsof er nooit een bal geland was. Mijn rol is het opschrijven van de scores. Soms probeer ik een lagere score te noteren, maar dat mag niet. "Dat wordt toch altijd gecontroleerd door mijn medespeler", zegt hij dan.

Als hij par maakt, moet ik een rondje om de score zetten. Bij een birdie is het een vierkantje. Bij een eagle een driehoekje. Zelf heb ik die nog nooit hoeven zetten. Van overlevering heb ik vernomen dat dit ook pas 4 keer gebeurd is.

Het gaat goed. Na 9 holes kan ik 18 als tussentotaal noteren. Dat was trouwens nog best lastig om te leren, het uitrekenen van die Stablefordscore. Nu ben ik er wel ervaren in. Het is alleen lastig dat de handicap per baan nog wel eens wijzigt. Voor Ilja noteer ik 9 Stablefordpunten. Die loopt nog niet zo lekker. Die Guido wel. Ik hoor dat hij ook 18 punten heeft.

Oei, we zijn bij hole 10. De laatste twee keer op Spaarnwoude mochten we het etuitje weer in. Hmmm, ik hoor wat gemopper. Het zal toch niet weer mis gaan? Marker-Nike komt weer de broekzak in: "Lastig putje van 3 meter om nog 1 stablefordpuntje te krijgen". Ik word weer uit de zak gehaald. Het is een 6, gelukkig toch nog 1 puntje op deze hole. Het moeilijke deel van Spaarnwoude hebben we nu gehad'. 

Die Michael in de flight slaat blijkbaar erg ver. Hij krijgt continu complimentjes over zijn afslag. Ik merk dat Ilja inmiddels ook op gang gekomen is. 12 punten over hole 10 tot en met 13. Hij komt opzetten. Het is blijkbaar gaan regenen. De scorekaart wordt steeds natter. Het papier wordt rulliger. Mijn carbonpuntje krijgt het steeds moeilijker om de scores duidelijk op de kaart te krijgen. 

Hij blijft goed spelen en verzamelt puntje na puntje. Ilja heeft blijkbaar last van de regen, zijn score loopt weer wat terug. Hé, bal is weer bij ons. Hij ziet er blij uit. Het is hem gelukt om twee keer vanuit de bomen toch weer op de fairway te komen. Nergens in het water gegaan. We zijn al bij hole 18, hij gaat het hele rondje afmaken, zonder verloren te gaan. Dat gebeurt niet vaak.

We zijn klaar. Ik mag de krabbeltjes nog zetten. Hij is uitgekomen op 35 punten. In deze omstandigheden moet dat toch een mooie plaats op kunnen leveren. Ik zal het niet meer meemaken. De hand komt weer in de broekzak. Tralee, marker-Nike, 'Kroontje' en ik gaan weer het etuitje in. De rits gaat dicht. 

Ik hoop dat ik in Schotland ook weer een rondje mag schrijven. Hij zal toch wel gezien hebben dat ik een grote bijdrage aan zijn score heb geleverd...?"

Nick van Rossum

Nick Sluispolder.png

Nick van Rossum wint het lijstje van Sluispolder op Spaarnwoude, designed by www.thewhitelist.nl. Hij krijgt het shirt van www.possen.nl en kan daar ook "Order-of-Merit" op laten borduren. Tweede werd ( alweer ) Michel de Jongh die nu zijn hele familie kan uitnodigen voor een bordje Sama SeboDerde prijs ging naar Feddo, die weer eens wijn mag keuren. De Longest was voor van Essen en de Neary was van Willem Vos. Het flesje www.vino-tuyyo.com zal ze zeker smaken. Sluispolder was veranderd in Sluismoeras waardoor de YGGC moest uitwijken naar Spaarnwoude, met dank aan Hans de Wijs. Daar werd de Uitsmijter van Jan Otsen natuurlijk uitbundig gevierd met een prachtig diner. Grote POTY winnaar was dit jaar Michel de Jongh.

Jan.png

SP.png

Michel.png

Eten.png

UITSLAG

1 Nick van Rossum 35 

2 Michel de Jongh 34 

3 Feddo Kuiper 34 

4 Mark Hünneman 31 

5 Rein Akkerman 31 

6 Willem Vos 30 

7 Wilfred Mooij 30